اوقات شرعی تهران
اذان صبح ۰۳:۳۵:۰۰
اذان ظهر ۱۲:۰۲:۱۱
اذان مغرب ۱۹:۱۲:۲۰
طلوع آفتاب ۰۵:۰۹:۵۷
غروب آفتاب ۱۸:۵۲:۵۲
نیمه شب ۲۳:۱۴:۲۶
قیمت سکه و ارز
۱۳۹۴/۰۹/۰۹ - ۱۲:۲۳
حسین پارسایی، دبیر پانزدهمین جشنواره تئاتر مقاومت در گفت و گو با «سراج 24»:

می خواستیم به هر نحوی بخش ویژه «منا» را در جشنواره داشته باشیم/ ایجاد زمینه اقتباس از آثار ادبی دفاع مقدسی

در این دوره از جشنواره بخش هایی اضافه شد که یکی از آن ها راه اندازی بخش نمایشنامه نویسی اقتباسی از داستان های دفاع مقدسی بود که کتاب های ارزشی مانند «من زنده ام»، «سفر به گرای 270 درجه»، «پایی که جا ماند» و «دختر شینا» از جمله آثار بودند که در این بخش گنجانده شد

می خواستیم به هر نحوی بخش ویژه «منا» را در جشنواره داشته باشیم/ ایجاد زمینه اقتباس از آثار ادبی دفاع مقدسی

گروه فرهنگی «سراج24»: پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان داد. جشنواره ای که به دنبال آن است تا نگاهی از دفاع مقدس و مقاومت را در چرخه ای از هنر آئینی- دینی تئاتر ایرانی برپا نماید.

با همه نقدها و گفته ها و مسائلی که وجود دارد در گروه فرهنگی «سراج24» به سراغ دبیر برگزاری جشنواره رفتیم تا از زبان حسین پارسایی به نکته ها و گفته هایی در این باب برسیم. ریاست مجموعه تئاتر شهر، ریاست مرکز هنرهای نمایشی، دبیر بیست و هشتمین جشنواره بین المللی فجر در سال 88، دبیر جشنواره «باران رحمت»، مدیر عامل بنیاد فرهنگی رودکی، دبیر سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در سال 90 و مشاور تولید هنرهای نمایشی حوزه هنری و کارگردانی چند آثار نمایشی از جمله فعالیت های کاری حسین پارسایی بوده است.

دبیر جشنواره تئاتر مقاومت درباره دستاوردهای این دوره از جشنواره و تفاوت های اجرایی آن نسبت به دوره های گذشته به خبرنگار فرهنگی «سراج24» گفت: « نحوه برگزاری و کیفیت جشنواره را باید منتقدان و کارشناسان نظر دهند. اما ما در این دوره از جشنواره برنامه هایی را در نظر گرفته بودیم و سعی داشتیم به آن ها دست یابیم. یکی از آن ها راه اندازی بخش نمایشنامه نویسی اقتباسی از داستان های دفاع مقدسی بود که کتاب های ارزشی مانند «من زنده ام»، «سفر به گرای 270 درجه»، «پایی که جا ماند» و «دختر شینا» از جمله آثار بودند که در بخش نمایشنامه نویسی رادیویی گنجانده شد و 60 فایل صوتی از سراسر کشور به دست ما رسید و از آن ها 17 اثر برگزیده شدند و این یکی از اقدامات مهمی بود که به بهانه جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت انجام شد و نویسندگان فرصت یافتند آثار ادبی دفاع مقدسی را مورد اقتباس قرار دهند.»

 در ادامه گفت و گوی «سراج24» با حسین پارسایی، به بخش عکس و پوستر جشنواره پرداخته شد که دبیر جشنواره تئاتر مقاومت گفت: «بخش عکس و پوستر مساله مهمی از فضای بصری و گرافیکی بوده که در این دوره به جشنواره افزوده شد و بیش از 290 قطعه از 30 هنرمند انتخاب شدند و هنرمندان خلاقی به انعکاس آثار پرداختند.» اما یکی از بخش های جشنواره امسال که براساس فاجعه عظیم و دردناک منا رخ داد، بخش ویژه « منا» بود که البته نقد صورت یافته از سوی خبرنگار «سراج24» از حضور تنها یک اثر آماده شده در این بخش بود که مدیرعامل جشنواره مقاومت توضیح داد:« در بخش ویژه «منا» ما 19 اثر داشتیم که به دلیل زمان محدودی که از این فاجعه تا برگزاری جشنواره بود ما تنها توانستیم نمایش «پله پله تا ملاقات» را به عنوان اثری نمایش یافته داشته باشیم اما طرح و نمایشنامه 18 اثر دیگر برای اجرای آثاری ارزنده در خصوص منا در آینده فراهم شده است.» پارسایی در پاسخ به این که با توجه به این شرایط باید به جای عنوان نمایش برای بخش منا به نمایشنامه اشاره کرد، افزود: « ما به دلیل ابعاد فاجعه منا می خواستیم به هر نحوی حتی در بخش نمایش خیایانی آثاری داشته باشیم و به نظرم توانستیم انگیزه نگارش طرح های مناسبی را به هنرمندان فراهم سازیم که بعدها می تواند تبدیل به وضعیت مطلوبی برای اجرا شود.»

حسین پارسایی، دبیر جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت در پاسخ به خبرنگار «سراج24» در مورد شکل برگزاری جشنواره و طولانی بودن زمان برگزاری آن که مساله ای جدید در برگزاری جشنواره ها است، افزود: « در دوره های گذشته جشنواره تئاتر مقاومت این تعداد زمان طولانی از آغاز تا پایان جشنواره معمول نبوده است اما در جشنواره های خارجی چنین شکلی به اجرا در می آید و به جز بخش اصلی در بخش های خارج از جشنواره آثار نمایشی چندین اجرا خواهند داشت. جشنواره پانزدهم تئاتر مقاومت هم از 31 شهریور و همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در 16 استان و 60 تالار نمایشی آغاز و در گرامیداشت هفته بسیج به پایان رسید.»

اشتراک گذاری
نظرات کاربران
هفته نامه الکترونیکی
هفته‌نامه الکترونیکی سراج۲۴ - شماره ۲۴۶
اخرین اخبار
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••
•••